Kluczowe etapy.
Czy wiesz, że terapia, chociaż jest elementem kluczowym, nie jest pierwszym etapem procesu prowadzącego do zmiany? To, co jest wcześniej, to:
Zwrócenie uwagi.
Co Cię zaniepokoiło?
Czasami problem jest oczywisty, innym razem może być jedynie poczucie, że „coś jest nie tak” – Twoje dziecko rozwija się inaczej niż rówieśnicy lub jako osoba dorosła masz kłopot z czymś, co jest normalne dla wszystkich Twoich znajomych. Mogą to być trudności w przyswojeniu nowego materiału, nieporadności manualne, czy problemy z komunikacją. Gdy pojawia się pytanie: czy można coś z tym zrobić? Odpowiedź brzmi: TAK!
Diagnoza.
Na czym stoimy?
Zdarza się, że diagnoza jest już postawiona przez lekarza, jednak najczęściej rozpoznania dokonuję w swoim gabinecie. W celu postawienia diagnozy w pierwszej kolejności przeprowadzam bardzo dokładny wywiad. W przypadku dziecka jest to wywiad z rodzicami, w przypadku osoby dorosłej, z samym zainteresowanym. Następnie przeprowadzam szereg testów. Diagnozę stawiam na podstawie wywiadu oraz wyników testu.
Terapia
Gdy diagnoza jest już postawiona i wiemy, na czym stoimy, przychodzi czas na terapię. Zawsze staram się, by terapia była przyjemna i urozmaicona, co jest szczególnie ważne w przypadku dzieci i tych terapii, które wymagają szczególnej uwagi i systematyczności – zalecane ćwiczenia należy wykonywać bardzo precyzyjnie. Dobrze uczymy się jedynie w stanie relaksu i naturalnej ciekawości, dotyczy to zarówno dzieci, jak i dorosłych. Dlatego, prowadząc terapię, korzystam z różnych pomocy, a jeśli widzę, że dziecko potrzebuje np. wyciszenia się, wprowadzam elementy muzykoterapii.
Współpraca – najważniejsza podczas terapii.
Terapia jest procesem, który wymaga aktywnej współpracy. Jeżeli będę pracować z Twoim dzieckiem, to Ty również będziesz mocno zaangażowany w ten proces. Jeśli jesteś osobą dorosłą, to sam doskonale rozumiesz, że bez Twojego zaangażowania proces terapeutyczny traci sens.
Rola terapeuty i rola rodzica w procesie terapeutycznym dziecka.
Jaka jest rola terapeuty?
- Zrozumieć człowieka i jego problemy.
- Zdiagnozować przyczynę.
- Dobrać metody.
- Zachęcić, zarówno dziecko, jak i rodziców.
- Uprzedzić o trudnościach, które mogą się pojawić.
- Wyjaśnić wszystkie wątpliwości i odpowiedzieć na pytania.
Jaka jest rola rodzica?
- Zachęcić do codziennych ćwiczeń.
- Dopilnować, by ćwiczenia były wykonywane z należytą starannością.
- Pochwalić. Zawsze!
- Monitorować postępy.
- Skontaktować się ze mną, w przypadku pojawiających się pytań.
Cel. Do czego dążymy w terapii?
W tym miejscu pragnę wyraźnie zaznaczyć – każda terapia jest indywidualna. Jednak w każdym przypadku, zarówno w pracy z dzieckiem, jak i osobą dorosłą, kieruje mną to samo pragnienie – pomóc osiągnąć maksimum tego, do czego dana osoba jest zdolna. W praktyce oznacza to osiągnięcie maksymalnego stopnia samodzielności i funkcjonalnych interakcji z otoczeniem przez osobę, z którą pracuję.
Efekty terapii.
Efekty są tym, na co czekamy. Tym, co tak często wywołuję łezkę w oku i wzruszenie w sercu, co motywuje do dalszej pracy i jest dowodem na to, że podjęty wysiłek ma sens. Ze swojej strony mogę zapewnić, że pozytywne efekty są zawsze. Czasami pojawiają się w wyniku przełomu, częściej narastają sukcesywnie. Niemniej jednak zawsze cieszą, motywują i budują poczucie własnej wartości, co jest szczególnie ważne w przypadku dzieci.